DSG Reparatie/Revisie/ Koppeling
Een DSG is in feite een dubbel uitgevoerde conventionele versnellingsbak met elektronische sturing. Hij wordt bediend als een automaat, dus zonder koppelingspedaal. Waar een gebruikelijke transmissie één koppeling heeft, heeft de DSG er twee. Eén voor de even versnellingen en één voor de oneven versnellingen. Bij het op- of afschakelen wordt er dus gewisseld van koppeling, en niet direct naar een andere versnelling. Hierdoor kan er met zo’n bak ononderbroken en enorm snel geschakeld worden, met vrijwel geen dip in het geleverde vermogen.
Wanneer u vertrekt in de eerste versnelling en de eerste koppeling, draait de tweede koppeling met de tweede versnelling al mee. Wanneer de computer dan een signaaltje geeft om door te schakelen, wordt de tweede koppeling met de tweede versnelling geactiveerd. Op dat moment wordt de eerste koppeling gekoppeld aan de derde versnelling. Wanneer de computer vervolgens weer een signaal geeft om door te schakelen, wordt koppeling één weer geactiveerd met de derde versnelling. Op dat moment wordt de tweede koppeling verbonden met de vierde versnelling, enzovoorts.
Veel voorkomende problemen met DSG
Zoals duidelijk zal zijn is de werking van deze versnellingsbak een stuk complexer dan die van een conventioneel model. Niet verwonderlijk dus dat de transmissie enkele kinderziektes kent. Hou daarom altijd de lampjes op het dashboard goed in de gaten en vraag bij de jaarlijkse controle om extra aandacht voor uw versnellingsbak.
Welke problemen wij zoal tegenkomen? We hebben ze op een rijtje gezet:
Mechatronic - Werkt alleen de 1e en 3e versnelling nog, brandt er een 'sleutel' in de display of heeft u foutcodes als P17BF, P189C, P1895, P0841 uitgelezen? Dan is het zeer waarschijnlijk dat de auto DSG mechatronic problemen geeft.
Wat is een DSG mechatronic?
De DSG mechatronic is het regelbrein van de DSG-bak waar alle commando's worden verwerkt en uitgevoerd. Er bevinden zich diverse solenoids, actuatoren en sensoren die verantwoordelijk zijn voor het in gang stellen van de juiste versnelling op het juiste moment en het bedienen van de koppeling.
DSG componenten worden aangestuurd door de TCU (ook wel: Transmission Control Unit). De TCU is de 'computer' in de mechatronic die alle signalen verwerkt en ervoor zorgt dat de solenoids en actuatoren aangestuurd worden. Dit alles gebeurt onder hoge druk, opgewekt door een speciale hydrauliekpomp. Hiervoor hebben we een testbank in huis om de mechatronic te kunnen testen.
DSG Koppeling Vervangen
DSG Koppeling Vervangen - Een versleten DSG koppeling vertaald zich vaak in vreemde trillingen en geluiden of harde schakelovergangen. Digicar DSG biedt uitkomst middels een vakkundige methode van DSG koppeling vervangen met uniek diagnosetraject en levenslange garantie op de software.
DSG koppeling vervangen is een reparatie die bij iedere Volkswagen, Audi, Seat of Skoda op den duur uitgevoerd moet worden. Door goede <span "="">DSG diagnose en 'DSG bakbescherming' kunt u in veel gevallen problemen voorkomen en nog belangrijker, de levensduur verlengen.
Levensduur DSG koppeling
Digicar adviseert iedere 100.000 km de 'DSG koppeling' te laten controleren. Met een gemiddelde levensduur van c.a. 150.000 km tot 250.000 km wat uiteraard afhankelijk is van rijgedrag en rij-omstandigheden!
Kenmerken versleten DSG koppeling:
- De DSG-bak schakelt niet optimaal
- Storingslampje DSG brandt
- Bijgeluiden - niet te plaatsen geluiden uit de DSG bak
- Het slippen van de DSG (Slippende DSG koppeling).
- Trilling tijdens het schakelen
- Toerental gaat even omhoog terwijl de auto niet daadwerkelijk versnelt.
Geluiden uit de automaat
Hoort u vreemde geluiden uit uw versnellingsbak, zoals een geluid van metaal dat over metaal schuurt? Of wellicht een huilend of meer rommelend geluid? Ook dit is een teken dat uw DSG niet meer naar behoren werkt. Het kan gaan om schade aan de koppelingsplaat of versleten lagers.